Číslo obce PRVKUK | 112836 |
---|---|
Kód obce PRVKUK | CZ052.3607.5213.112836 |
Kód obce | 576611 |
Číslo ORP (ČSÚ) Název ORP |
1121 (5213)
Rychnov nad Kněžnou |
Číslo POU Název POU |
2402 Rychnov nad Kněžnou |
Úplný kód části obce PRVKUK | Název části obce | Kód části obce PRVKUK | Kód části obce RÚIAN |
---|---|---|---|
CZ052.3607.5213.112836.01 | Sekyrka | 11283 | 112836 |
Místní část Sekyrka, malá osada patřící k
obci Osečnice, se nachází v podhorské oblasti centrální části
bývalého okresu Rychnov nad Kněžnou, asi 500 m severozápadně od
Osečnice. Místní část má typický podhorský charakter s převládající
funkcí zemědělskou a rekreační se zaměřením na agroturistiku.
Výrobní základna s ohledem na počet obyvatel není žádná, pouze
drobné zemědělství.
Komunikačně je Sekyrka napojena pouze místní komunikací na
Osečnici.
Zástavba převážně zemědělských usedlostí se rozprostírá kolem
místní komunikace v průměrné nadmořské výšce 540,00 – 560,00 m.
Místní část leží v povodí Lomského potoka s drobnými přítoky, číslo
povodí 1-02-03-013.
Místní část je součástí území CHOPAV Východočeská křída.
Počet obyvatel celkem : 10
Z hlediska vývoje trvalého osídlení počítá obec spíše se stagnací
počtu obyvatel.
Podklady:
Vyplněný sběrný formulář "Podklady pro aktualizaci PRVKUK"
Karty VUME + VUPE 2017 vodovod
Informace obce
Název části obce | Obyvatelé | Počet obyvatel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | 2025 | 2030 | ||
Sekyrka | Trvale bydlící | - | - | - | 10 | 10 | 10 | 10 |
Přechodně bydlící | - | - | - | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Celkem | - | - | - | 16 | 16 | 16 | 16 |
Obec | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osečnice | 292 | 303 | 292 | 284 | 279 | 283 | 282 | 282 | 278 | 288 | 298 | 303 | 293 | 292 | - |
Název části obce | Počet připojených na vodovod | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | 2025 | 2030 | |
Sekyrka | - | - | - | 10 | 10 | 10 | 10 |
Položka | Jednotka | 2002 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | 2025 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Průměrná potřeba vody | m3/den | - | - | - | 3 | 3 | 3 | 3 |
Maximální potřeba vody | m3/den | - | - | - | 3 | 3 | 3 | 3 |
Voda specifická z VVR | l/os x den | - | - | - | 2,67 | 2,67 | 2,67 | 2,67 |
Voda specifická z VFC | l/os x den | - | - | - | 1,32 | 1,32 | 1,32 | 1,32 |
Voda specifická z VFD | l/os x den | - | - | - | 1,32 | 1,32 | 1,32 | 1,32 |
Voda specifická z VFO | l/os x den | - | - | - | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Voda specifická z VNF | l/os x den | - | - | - | 1,35 | 1,35 | 1,35 | 1,35 |
Místní část je zásobena vodou z vlastního
systému vodovodu, jehož veškerá zařízení jsou ve vlastnictví obce a
provozovatel vodovodu je také obec Osečnice.
Zdrojem vody je soustava studní a vrtů v horní části povodí
Lomského potoka. Podrobně viz karta obce Osečnice.
Pro zásobování Sekyrky slouží zásobovací řad PVC 90 v délce 600 m,
napojený na rozvodnou síť vodovodu v Osečnici. Plní zároveň i
funkci rozvodného řadu.
Na vodovod jsou napojeny všechny domy k trvalému bydlení a dva
rekreační objekty.
Hydrostatický tlak v distribuční síti je dán stavem hladiny v
přerušovací komoře v Osečnici.
Kvalita vody je po smíchání v souladu s vyhláškou 70/2018 Sb.,
kterou se mění vyhláška č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví
hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah
kontroly pitné vody.
V krátkém výhledu je nutné dořešení
posílení zdrojové části vodovodního systému Osečnice.
Vodárenské zařízení, které je v Osečnici provozováno a zásobuje i
Sekyrku, je ucelené a koncepčně vyhovující a kapacita vodovodu
umožní rozvoj lokality dle úvah obce. Postačí pouze podle konkrétní
potřeby připojit nové úseky rozvodných řadů pro případné nové
objekty napojit vodovodními přípojkami.
Současný zdroj vody vzhledem ke spíše
povrchovým odběrům není vhodný pro nouzové zásobení obyvatel
Osečnice a místních částí. Vhodný nejbližší zdroj je vrt ND - 1 v
Deštné v O.h. Jeho kapacita je 345 m3/den.
Nouzové zásobení vodou pro přímou spotřebu bude řešeno v kombinaci
s dodávkami balené vody.
Název části obce | Počet připojených na kanalizaci | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | 2025 | 2030 | |
Sekyrka | - | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Název části obce | Počet připojených na ČOV | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | 2025 | 2030 | |
Sekyrka | - | - | - | 0 | 0 | 0 | 0 |
Položka | Jednotka | 2002 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | 2025 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Produkce komunálních OV | m3/den | - | - | - | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Produkce komunálního znečištění | kg/den | - | - | - | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Produkce průmyslových OV | m3/den | - | - | - | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Produkce znečištění průmyslových OV | kg/den | - | - | - | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
V Sekyrce není v současné době vybudovaný
ucelený systém kanalizace. Není zde ani dešťová kanalizace. Několik
objektů, především zemědělských usedlostí, shromažďuje splašky v
jímkách na vyvážení s přepadem do podmoků.
Výhledové řešení odkanalizování a
likvidace splaškových vod v Sekyrce bude velice obtížné s ohledem
na roztroušenost zástavby, vzhledem k poměrně složité konfiguraci
terénu a s ohledem na vzdálenost vhodného recipientu.
Po zkušenostech z jiných, obdobně členěných lokalit je jisté, že
náklady vynaložené na vybudování uceleného stokového systému se
zakončením ve společné čistírně odpadních vod budou, s ohledem na
velikost obce a reálný počet připojených obyvatel, vysoké a v
žádném případě nebudou v souladu s měrnými náklady na jednoho
napojeného obyvatele, které jsou v současné době požadovány.
Do doby, než bude možno uskutečnit cílový záměr ve zneškodnění
splaškových vod, bude stále využíváno současného způsobu
individuálního čištění v septicích a malých domovních
čistírnách.
Měla by být provedena revize všech čistících zařízení u
jednotlivých nemovitostí s cílem omezit vypouštění do vod
podzemních odchylně od zákonných předpisů.
U rekonstruovaných a nově vybudovaných objektů by mělo být čištění
odpadních vod řešeno v souladu s nařízením vlády 57/2016 Sb. v
platném znění, kterou se stanoví ukazatele a hodnoty přípustného
znečištění a náležitosti povolení k vypouštění odpadních vod do vod
podzemních. Pokud by bylo realizováno vypouštění přímo do vodního
toku, je potřeba mít na zřeteli současnou právní úpravu (Nařízení
vlády č. 401/2015 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného
znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení
k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o
citlivých oblastech).
V návrhovém období není s realizací centrální kanalizace a ČOV
uvažováno.
Název části obce | Typ investice | ||
---|---|---|---|
Vodovody | Kanalizace | Celkem | |
Sekyrka | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Název části obce | Typ investice | ||
---|---|---|---|
Vodovody | Kanalizace | Celkem | |
Sekyrka | - | - | - |
Datum projednání | Číslo projednání | Typ projednání | Popis |
---|---|---|---|
22. 3. 2021 | ZK/4/172/2021 | usnesení zastupitelstva |